ACTION FIELD KODRA 2012- CONFERENCE: HETERODOX MODERNITY





En

***Παρακάτω ακολουθεί το κείμενο στα Ελληνικά***



ACTION FIELD KODRA 2012

SCIENTIFIC CONFERENCE: HETERODOX MODERNITY

Kalamaria, Thessaloniki, 9 September 2012



Art and Politics at the Limit: Claiming a Heterodox Modernity


Recent economic and political events bring to the fore –once more in contemporary history– the issue of the relationship between Greece –and the continent’s periphery at large– with ‘Europe’. A global crisis provides the opportunity for the enforcement of one more project of ‘modernizing’ Greek culture under circumstances of a quasi-state of emergency. Within this framework, the relationship between ‘the nation’ and European modernity is once more debated and the clash between ‘modernizing’ and ‘traditionalist’ tendencies seems to be returning to the fore. Until now the debate has been limited within the political and economic terrains; it is expected, however, that it will soon touch the field of artistic practices where similar debates have dominated the 19th and 20th centuries. In fact, to the extent that what seems to be at stake today is no less than the survival of the European Union and certainly the democratic dimension of the European legacy, such articulations between art and politics could acquire pan-european if not global importance. At any rate, the current conjuncture seems to be posing a series of questions:


1. From naive modernization to postcolonial theory and beyond

How can we account, in a historico-cultural perspective, for the complex dialectic between Europe and the Greek context? Which local and global theoretical orientations can illuminate hidden aspects and highlight mutual short-circuits?


2. In search of a heterodox modernity

Are there historical precedents of alternatives to the Greek-European modernist canon? How is cultural production in the city of Thessaloniki situated within this context? What forces –at the level of memory traces as well as creative potential– can be utilized in charting future alternatives? What resources can be enlisted from international experience?


3. Art of the limit or the limits of art?

How can art intervene in times of crisis? Is the demand for an artistic response to the crisis bound to lead to a registering of the limits of art? Are there forms of radical artistic practices capable of charting alternative routes towards a heterodox modernity, capable of serving a democratic re-partition of the sensible, emancipating and sublimating the local potential beyond its particularistic articulations? What can we learn from the relevant global debate and developments in other parts of the world?


-------------------------------


ΠΕΔΙΟ ΔΡΑΣΗΣ ΚΟΔΡΑ 2012

ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ: «ΕΤΕΡΟΔΟΞΗ ΝΕΩΤΕΡΙΚΟΤΗΤΑ»

Καλαμαριά, Θεσσαλονίκη, 9 Σεπτεμβρίου 2012



Τέχνη και πολιτική στο όριο: Διεκδικώντας μια ετερόδοξη νεωτερικότητα


Η οικονομικο-πολιτική επικαιρότητα θέτει επιτακτικά –για μια ακόμη φορά στη σύγχρονη ιστορία– το ζήτημα της σχέσης Ελλάδας-Ευρώπης. Με αφορμή μια καλπάζουσα παγκόσμια κρίση επιχειρείται ένα ακόμη εγχείρημα εξορθολογισμού/εκσυγχρονισμού της ελληνικής κουλτούρας και μάλιστα υπό καθεστώς οιονεί εκτάκτου ανάγκης. Στο πλαίσιο αυτό, η σχέση του έθνους με την ευρωπαϊκή νεωτερικότητα τίθεται και πάλι επί τάπητος και η σύγκρουση «εκσυγχρονιστικής» και «παρωχημένης» κουλτούρας επανέρχεται στο προσκήνιο. Μέχρι στιγμής η συζήτηση παραμένει κυρίως στο πεδίο της οικονομικής και πολιτικής επικαιρότητας, είναι όμως νομοτελειακό ότι το διακύβευμα θα αγγίξει και τον χώρο της τέχνης, όπου αντίστοιχες διαμάχες απέκτησαν δεσπόζουσα θέση κατά τον δέκατο ένατο και τον εικοστό αιώνα. Στο βαθμό, μάλιστα, που εκείνο που διακυβεύεται φαίνεται να αγγίζει την ίδια την επιβίωση της Ευρωπαϊκής Ένωσης, και σίγουρα την δημοκρατική υπόσταση της ευρωπαϊκής κληρονομιάς, τούτη η διαπλοκή τέχνης και πολιτικής αποκτά επιπλέον πανευρωπαϊκή σημασία. Σε κάθε περίπτωση, η συγκυρία μοιάζει να θέτει μια σειρά από ερωτήματα:


1. Από την απλοϊκή νεωτερίκευση στην μετα-αποικιακή θεωρία και εντεύθεν

Πώς μπορούμε να αποτιμήσουμε σήμερα, σε μια ιστορικο-πολιτισμική προοπτική, τη διαλεκτική Ελλάδας-Ευρώπης και τα διακυβεύματά της; Ποιοί διεθνείς και εγχώριοι θεωρητικοί προσανατολισμοί είναι ικανοί να φωτίσουν αθέατες πλευρές και να εξηγήσουν αμοιβαία βραχυκυκλώματα;


2. Αναζητώντας την ελληνική ετερόδοξη νεωτερίκευση

Υπάρχουν ιστορικά προηγούμενα εναλλακτικής διαχείρισης των διακυβευμάτων αυτών πέρα από τον εθνικό μοντερνιστικό κανόνα; Πώς εντάσσεται η πνευματική παραγωγή στην πόλη της Θεσσαλονίκης (λόγος-γραφή-εικαστικά) στο πλαίσιο αυτό; Ποιές δυνάμεις –τόσο σε επίπεδο μνημονικών ιχνών όσο και σε επίπεδο επινοητικού δυναμικού– διαθέτει για την αναζήτηση αυτή στο μέλλον; Ποιές παρακαταθήκες από τη διεθνή εμπειρία μπορεί να επιστρατεύσει;


3. Τέχνη των ορίων ή όρια της τέχνης;

Πώς μπορεί να τοποθετηθεί και να παρέμβει η τέχνη σε περιόδους κρίσης; Μήπως το αίτημα για μια τέχνη-απάντηση σε οριακούς καιρούς αχνογραφεί τελικά τα ίδια τα όρια της τέχνης; Υπάρχουν μορφές ριζοσπαστικών καλλιτεχνικών πρακτικών ικανές να χαράξουν εναλλακτικούς δρόμους προς μια ετερόδοξη ευρωπαϊκή νεωτερικότητα, ικανές να διασώσουν το αίτημα ενός δημοκρατικού μερισμού του αισθητού χειραφετώντας και μετουσιώνοντας το δυναμικό της εντοπιότητας; Τι μπορεί να προσφέρει σήμερα η διεθνής συζήτηση και τα ανάλογα διακυβεύματα σε άλλες περιοχές του πλανήτη;




Municipality of Kalamaria

Deputy Mayor’s Office for Education, Athletics,

Culture & Youth.